علمیگوناگون

مشاغل آینده و ربات‌ها…

 

هوش مصنوعی به موضوعی داغ در سراسر جهان مبدل شده است و در همین راستا کارشناسان تهیه فهرست از مشاغلی که احتمالا در آینده ربات ها در آنها حضور پر رنگی خواهند داشت را آغاز کرده اند. جای شگفتی نیست که برخی مشاغل تکراری در این فهرست دیده می شوند اما برخی از آنها فراتر از تصور فعلی ما هستند.

کارگر کارخانه

 

به گفته کارشناسان، هرچه یک شغل تکراری‌تر باشد احتمال انجام آن توسط ربات ها نیز بیشتر است. مهارت های مورد نیاز در بخش تولیدی نسبتا کم و تکراری هستند و از این رو در بسیاری از کارخانه ها ربات ها می توانند جایگزین نیروی انسانی شوند.

با بکارگیری ربات ها می توان ساعات کار طولانی‌تر کارخانه ها را اجرایی کرد که نیروی انسانی قادر به انجام آن نیست. همچنین، ربات ها نیازی به تاسیس اتحادیه و اعتصاب برای دریافت حقوق بیشتر یا کاهش ساعت کار ندارند!

 

نیروی دفتری

 

به نظر می رسد ربات ها می توانند جایگزین نیروی دفتری شوند و به راحتی با رایانه ها، چاپگرها، دستگاه های کپی و یا فکس کار کنند. به گفته “اندرو اندرسون”، مدیر عامل شرکت هوش مصنوعی سلتون، ربات ها طی یک بازه زمانی پنج ساله جایگزین نیروهای دفتری خواهند شد.

 

پیشخدمت

 

شکایت مشتریان از ارائه خدمات ضعیف و کند پیشخدمت ها به واسطه مشغول بودن بیش از حد آنها و هزینه های بالای استخدام از مشکلات اصلی رستورانداران در نقاط مختلف جهان است. اما با بکارگیری ربات های پیشخدمت این مشکلات وجود نخواهند داشت. ربات های پیشخدمت برای ارائه خدمات بر اساس سفارشی که دریافت می کنند طراحی شده و هیچ گاه از خستگی شکایت نمی کنند.

 

خدمات مشتری

 

هر یک از ما ممکن است تماس با یک شرکت و انتظار برای این که فردی پاسخگوی ما باشد – در حالی که به آهنگ انتظار گوش می دهیم – را تجربه کرده باشیم. پس از آن که تماس تلفنی برقرار می شود ممکن است پاسخ های درستی دریافت نکنیم. تمامی این تجربه ها می توانند موجب نارضایتی مشتری شوند.

در شرایطی که مشتریان بانک ها، شرکت های هواپیمایی، شرکت های مخابراتی و … رو به افزایش هستند و در بخش خدمات مشتری برای رسیدگی به تماس های دریافتی نیز کمبود نیرو وجود دارد، ربات ها می توانند گزینه ای مناسب برای برطرف کردن این مشکل باشند. ربات ها می توانند از طریق صفحات وب، پیام های متنی و کانال های دیگر پاسخگوی مشتریان باشند.

 

وکیل

 

بنابر باور عمومی، یک وکیل باید چندین سال مطالعه کند تا به فردی خبره و واجد شرایط در حرفه خود مبدل شود. وکیل باید مقدار زیادی قوانین و تجزیه و تحلیل ها را به منظور کسب تجربه و دانش به خاطر بسپارد. اما چه اتفاقی رخ خواهد داد اگر ربات هایی برای ذخیره و ارائه سریع‌تر و دقیق‌تر اطلاعات، اسناد و مقرارت در دسترس قرار بگیرند؟ و یا چه اتفاقی رخ خواهد داد اگر ربات ها قادر به پیش بینی شانس برنده شدن یک پرونده باشند پیش از آن که مشتری هزینه های سنگینی را صرف استخدام وکیل کند؟ در شرایطی که وکلا ممکن است اشتباه کنند، ربات ها اشتباه نخواهند کرد.

 

نظافتچی

 

در حال حاضر، ربات های نظافتچی موجود هستند و می توانند منطقه مشخصی را تمیز کرده و در صورت اتمام شارژ به ایستگاه شارژ خود باز گردند. در آینده ربات ها می توانند جایگزین نظافتچی ها و رفتگران شوند. ربات ها را می توان به گونه ای برنامه ریزی کرد که از موانع و خودروهای در حال حرکت دور شوند. همچنین، از آنها می توان به جای شیشه پاک‌کن ها و دیوارشورها در ساختمان های بلند استفاده کرد.

 

روزنامه نگار

 

در آینده ممکن است مقالات و اخباری را مطالعه کنید که توسط یک ربات نوشته شده اند. با مجموعه ای از برنامه ها، ربات ها قادر به تجزیه و تحلیل اطلاعات، انتخاب کلیدواژه ها و نتیجه گیری هستند. سپس، آنها می توانند به ترکیب عناصر پرداخته و متنی با واژگان ساده ارائه کنند. برای اخبار مبتنی بر تجزیه و تحلیل مانند گزارش های مالی و گزارش های ورزشی ربات ها می توانند کارآمدتر از روزنامه نگاران واقعی عمل کنند.

 

جراح

 

حرفه حساس و قابل احترام جراحی نیز در آینده می تواند زیر سلطه ربات ها قرار بگیرد. کاهش درد پس از عمل یکی از مزایای اصلی جراحان رباتیک است. بازوهای ربات می توانند به گونه خم شده و یا چرش داشته باشند که دست انسان قادر به انجام آنها نبوده و از این رو حرکاتی دقیق‌تر با فشار کمتر بر بدن بیمار امکان پذیر می شوند.

 

امداد رسان

 

صحنه ای که پس از یک حادثه مانند زلزله، انفجار شیمیایی و یا سیل شکل می گیرد همواره خطرناک و پیچیده است. بکارگیری ربات ها می تواند میزان تلفات در میان کارگران امداد رسانی که به واسطه سقوط آوار و یا انتشار گازهای سمی دچار آسیب شوند را کاهش دهد. 48 ساعت نخست پس از حادثه زمانی کلیدی برای نجات قربانیان محسوب می شود و ربات هایی که برای برداشتن اجسام سنگین و جستجوی بازماندگان طراحی شده اند می توانند بسیار سریع‌تر از انسان این کارها را انجام دهند.

 

پرستار

 

پرستاری حرفه دشواری است. روند افزایشی جمعیت جهان و پیر شدن جوامع مختلف جهان را با کمبود پرستار مواجه کرده است. بر همین اساس، ربات ها می توانند گزینه ای ایده آل برای پرستاری باشند. همچنین، ربات پرستار می تواند در زمان شیوع بیماری های خطرناک مانند ابولا برای مراقبت از بیماران جایگزین انسان شود. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا